Wednesday, October 20, 2010

hari sepi

Hari ini tidak banyak citer, rasa malas berbau rindu menyebabkan saya menalipon emak di kampong.

Saya" hello! hello"
mak" hello, sape ni. mak tak dengo le. bising bebeno kat sini"
Saya "mak kat mana ni, orang la"
mak " mak, kat PWTC ni"
saya " Hah!" mcamana mak sampai kat sana , mak buat apa? nak kita orang pergi amik ke"
mak " tak payah sebab mak ikut rombongan, mak jadi pemerhati kat perhimpunan UMNO ni, bla, bla......
malam ni mak balik , esok mak datang rumah kamu dgn mamat"
Saya " ok la mak, tak dengo sgt la"

Itu lah bonda saya, sejak dia menjadi balu, dia selalu menjadi sasaran hampir kesemua persatuan di kampong . Kejap dah ikut rombongan orang kampung ke Langkawi, tak lama Kelantan. Hari lain pulak , mak nak pergi under persatuan peladang ke seberang manong Muhyiddin Yassin datang.
Hari lain pulak,
Mak" kamu rase kalo mak pake baju kurong pink ni ok tak, mak nak amik sijil dari rafidah untuk ibu mithali"

Ok , itula ibu saya. Masih aktif walaupun dah berusia 69 tahun. Saya, duduk aje kat rumah. Nak masuk wanita UMNO dah beberapa kali daftar online tak ada respond, adakah saya patut masuk PKR, PAS , DAP atau Parti Bebas. hehehehhehe

Ok la, meh cuci mata dengan koleksi nursery dan sedikit koleksi saya.
AscocendaMeda Arnold x Ascocenda Blue boy, tersangat la deep purple....
cantik ....
Dendrobium species
Asco apa tah
Phal sweet memory, tersangat comel, juga ada bau.

Phal sogo rose, merah terang dan rajin berbunga
Dendrobium wassellii, sesiapa yang belum ada, elok lah amik satu. species yang rajin berbunga dan comel aje. Harga pun tak mahal.
Phal Purple Martin, gambar di atas tangkai dari 3 pots.

Vanda mimi palmer x v tesselata, wangi
Vanda Mimi Palmer dgn kaler originalnya.baunya juga wangi.
oncidium
Vanda denisoninana hybrid, harga $55. baik cari species berbaloi la jugak rasanya.
aerides coeletis alba, harga $80. First time tengok alba form dan tak sure harga tu berbaloi ke tidak. tetapi selalunya alba , harga berkali ganda dari yang biasa.
Phal tetrapis x phal pantherina. Sesiapa yang ada beli seedling , inilah rupa paras nya nanti.
Dove Orchid , national flower of Panama. tersangat la wangi dan putih yang cantik. maksudnya bila tengok rasa nyaman aje....
Asco hybrid. Warna cantik harga juga menarik $35.

saya suka orchid cattleya tapi tak pandai sangat nak beri dia berbunga.












Brassavola apa tah, nodosa kot?


Dtps, kepada cikna inilah rupa paras orchid yang duduk di cucur atap tuh. tinggi melangit, semalam baru dapat ambil gambarnya.

ok la gitu la citer hari ini. bye..............

No comments:

Post a Comment