Wednesday, April 29, 2009

marilah kita belajar

Pepatah mengatakan Lautan ilmu itu sangat dalam dan luas,tidak akan dapat kita pelajari semua , hatta dolmat . eh! tersilap hatta kita menggunakan separuh (separuh lagi buat apa???) dari usia kita untuk belajar.
Perlu ke kita belajar se lautan ilmu,dan jangan lupa; lautan kat dunia ni ada berapa ? ( sila cari dalam buku geografi - mgkn akan keluar dalam spot test bulanan). Isshhhhhhh, jenuh nak belajar tu. Tapi perlukah kita belajar semua itu?????? (hint - soalan bocor, sila memorise)

Sebagai seorang yang bijak, kita cuma perlu belajar yang bermanfaat sahaja kepada kita. contoh ilmu bermanfaat:
Bermanfaat: belajar lah cara2 marketing yang berkesan follow by sales strategy yang sesuai agar product anda laku di pasaran.
Tidak bermanfaat : Memarahi tokeh nursery sebab beri saya harga reseller seperti orang lain. hihihihihi
aik!!! apasal ada citer semalam yang sensitif tu, pulak ni cik tina oiiii.....

ok contoh lain.hahahahahaha


Bermanfaat: senyum itu sedekah, jadi senyum lah selalu. Bila kita tersenyum ratusan otot2 di muka kita bergerak dan boleh menjadikan kita jelita (utk wanita) dan kacak(utk lelaki)
tidak bermanfaat: Hanya beberapa kerat aje otot kita yang bergerak semasa kita mengerut kan muka, marah dan juga bermasam muka . Ini menyebabkan mereka yang suka berbuat demikian cepat tua dan buruk, tidak kira lelaki atau perempuan. Bolehkah anda teka di manakah anda selalu berjumpa dengan mereka ini??? (hint- kira ter, kira ter)

Moral of the story, senyum lah selalu.
kesian pembaca blog saya, kena layan celoteh saya. hihihihihi

ok tadi mukaddimah( betul kan ejaan nih)

mematahkan pucuk dendro untuk menggalakan keluar spike( tangkai ?). Maksudnya menggalakkan keluar bunga, sebab dendro yang di maksudkan ini keluar tangkai dulu baru kuntuman bunga dan akhir sekali bunga.
Peralatan yang diperlukan , cutter(dinyahkuman), anti fungus dan pokok dendro yang masih hidup. hehehehehe




Sila picit cane pokok dendro yang hendak di potong pucuknya. Alamak!!! lupa pulak nak pakai cincin byk2 mcm rancangan memasak di tv, nak siang ikan jek , pakai gelang sampai siku dan cincin penuh jari.hihihihihi, sorry selingan tadi.
Soalan cepumas, Adakah anda merasakan saya memakai cincin atau gelang semasa mengambil gambar ini?


Pastikan, anda hanya memotong cane yang sudah keras sahaja.Kalau cane seperti gambar pertama tadi adalah tidak di benarkan sama sekali memotongnya. Anda mgkn terpaksa menunggu lebih lama untuk berbunga atau mgkn tidak berbunga langsung.
Setelah anda sudah pasti, sila gunting dengan cutter yang telah dinyahkuman tadi.Selepas di potong pucuknya, silalah sapu antifungus.Inilah contoh dendro yang berbunga setelah di potong pucuknya.

Ini gambar dendro curly yang baru di potong pucuknya.Ini gambar lama , ada 2 tangkai di cane ini. sekarang saya menunggu dan berharap ia mengeluarkan keiki pula.

Ini juga contoh pucuk dendro yang di potong, sila lihat dgn teliti, yang ini spike naik dari tempat potonga tadi.Sila lihat cane yang belakang itu, ini kali kedua keluar spike, juga canenya di potong.
Kenapa gambar ini gelap?????
Ini untuk mempelajari ilmu seterusnya.
Bila??????
Tunggu!!!!!!!!!!

1 comment:

  1. Aduh tina, akak berguru tak habis. Hari tu tengok dalam HG, akak terus potong canenya tak kira lemut ker keras. Ya Allah kesian aku. Apa pun akak sangat berterima kasih, akak ku kerjalah lagi dendro yang masih ada.

    ReplyDelete